Khamis, 12 Mac 2015

Info JKKKP

 

Jawatankuasa Kemajuan & Keselamatan Kampung (Persekutuan) atau JKKK(P) merupakan jawatankuasa peringkat kampung yang dilantik oleh pihak kerajaan persekutuan bagi mentadbir, mengurus dan memajukan setiap kampung.

JKKK(P) adalah ejen pembangunan di peringkat akar umbi di dalam sistem pentadbiran kerajaan, yang juga bertindak sebagai penghubung di antara agensi-agensi kerajaan dengan rakyat dan bertanggungjawab menyebarkan maklumat berkaitan program-program kerajaan yang dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat. JKKK(P) merupakan unit pelaksana dasar-dasar kerajaan di peringkat yang paling hampir dengan rakyat, di samping menjadi ejen menyalurkan aspirasi rakyat kepada peringkat yang lebih tinggi.

Sebagai kumpulan yang paling hampir dengan masyarakat kampung, JKKK(P) bertanggungjawab di dalam mentabdir dan memajukan sesebuah kampung dan menjadi badan penggerak utama di dalam menggembleng sumber tenaga, pembangunan dan perubahan sikap masyarakat kampung ke arah membentuk warga desa yang berdaya maju serta inovatif.

Terdapat sebanyak 15,326 JKKK di seluruh negara (termasuk 3,187 JKKKP) yang dinaungi oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar & Wilayah (KKLW).

Kini dengan wujudnya JKKK(P) Online, anda kini berpeluang untuk mengenali JKKK / JKKKP dengan lebih dekat dan ruang dibuka seluas-luasnya untuk anda turut serta memberikan idea, cadangan, komen dan maklumbalas demi manfaat kampung dan komuniti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JKKKP Kampung Bukit Sungai Puteh tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui ruang komen ini.Ia adalah pandangan peribadi penulis komen dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.